Chciałbym z waszą pomocą wyjaśnić sobie wartość poznawczą przeżyć w tzw. "odmiennych stanach świadomości". Piszę "tzw.", bo nie znam wszystkich rodzajów "odmiennych stanów świadomości", i jestem zielony w tej klasyfikacji (tzn. które są "nieodmienne", a które "odmienne" i jak je praktycznie odróżniać tu i teraz). Ale generalnie wydaje mi się, że sen, jako stan bardzo zmienny, urozmaicony i nieprzewidywalny zalicza się do tych "odmiennych", w odróżnieniu od tej całej wrażeniowo-przeżyciowej wielkiej konsekwencji, którą zwie się "jawą". Inspiruje mnie do tych rozważań rodzaj snu następujący:
Otóż śni mi się, że odkrywam rozwiązanie jakiejś zagadki, która do tej pory trapiła mnie na jawie. Np. przypominam sobie numer telefonu do pewnej osoby, albo kojarzę twarz z imieniem, którego nie mogłem sobie "na jawie" przypomnieć, otrzymuję rozwiązanie jakiegoś problemu matematycznego, odnajduję jakąś lokalizację w terenie itp. To przeżycie przyprawia mnie o radość i uczucie spełnienia, przynajmniej początkowo: oto bowiem problem zniknął, a pojawiło się "rozwiązanie".